Oνειροπαγίδα!! Όταν το όνειρο παγιδεύει το παραμύθι και το παραμύθι δημιουργεί το όνειρο και τη λογοτεχνία...Ένα πρόγραμμα δημιουργικής γραφής του 1ου Γυμνασίου Χαλκίδας.
  • Αρχική σελίδα
  • Ποιοι είμαστε
  • Το πρόγραμμα
  • Περιοδική έκδοση Ονειροπαγίδας
  • Επικοινωνία

    Σάββατο 19 Μαΐου 2012


    Η μεθοδολογία του πολιτιστικού προγράμματος

    Αξιοποιήθηκαν στοιχεία της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας με τη χρήση της μεθόδου project, της θεωρίας της αισθητικής ανταπόκρισης των λογοτεχνικών κειμένων κατά τη διάρκεια του μαθήματος αλλά και κατά τη διάρκεια των ωρών του πολιτιστικού προγράμματος. Σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε με πάρα-πάρα πολύ κόπο το όλο εγχείρημα, βασισμένοι και σε μια νεότερη διδακτική θεωρία, τη θεωρία της πολλαπλής νοημοσύνης του Gardner. Έτσι, καλλιεργήσαμε τους εξής τύπους νοημοσύνης των παιδιών:
    Γλωσσική νοημοσύνη: με την ανάγνωση, ακρόαση, αφήγηση λογοτεχνικών κειμένων, με το διάλογο που αναπτύχθηκε τόσο μεταξύ των εκπαιδευτικών και των μαθητών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα όσο και μεταξύ των μελών της ομάδας. Επιπλέον, καλλιεργήθηκε το γλωσσικό αίσθημα των παιδιών μέσα από την παραγωγή του γραπτού λόγου, και συγκεκριμένα με το δημιουργικό γράψιμο (creative writing).
    Λογικομαθηματική νοημοσύνη: Τα μέλη των ομάδων διαμόρφωσαν συλλογισμούς και υποθέσεις για την υλοποίηση των κειμενικών ιστοριών και τη σύνταξη των λεγομένων τους.
    Μουσική νοημοσύνη: Συνδέσαμε τη δημιουργική γραφή σαν είδος κειμένου με το τραγούδι. Οι μαθητές και οι μαθήτριες του προγράμματος τραγούδησαν το Σπασμένο καράβι του Γιάννη Σκαρίμπα και το συνέδεσαν με δραματοποίηση σχετική με τη θεματική της θάλασσας.

     
     
     
    Χωρική νοημοσύνη: Οι μαθητές κατασκεύασαν και συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο, που αφορούσε στις φάσεις εξέλιξης του προγράμματος.
    Σωματική-κιναισθητική νοημοσύνη: Οι μαθητές βίωσαν καταστάσεις μέσα από τα παιχνίδια ρόλων, βιωματικές ασκήσεις και σκηνές δραματοποίησης από λογοτεχνικά έργα, όπως ο Μικρός Πρίγκιπας.
    Διαπροσωπική νοημοσύνη: Εφαρμόσθηκε η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία μέσα από τη χρήση ενεργών ρόλων, που δόθηκαν ξεχωριστά σε κάθε μαθητή. Επίσης, μέσα στα πλαίσια των ομάδων, αναπτύχθηκαν δυναμικές συνεργασίας και μερικές φορές διαφωνίας μεταξύ των μελών αλλά και και σχέσεις αλληλεξάρτησης σύμφωνα με τη ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης (Vygotsky). Eπιπλέον, οι μαθητές επιδόθηκαν σε μια αναθεώρηση του γραπτού τους κειμένου (revision), σύμφωνα με τις αρχές της κειμενοκεντρικής προσέγγισης αλλά και του επικοινωνιακού μοντέλου διδασκαλίας, κατά το οποίο δίνεται μια ισοδύναμη ανάπτυξη τόσο του προφορικού όσο και του γραπτού λόγου και   αναπτύσσεται  τόσο το γλωσσικό συναίσθημα των παιδιών  αλλά και η γλωσσική κατάκτηση (language acquisition) μέσα από την παραγωγή κειμένων.
    Ενδοπροσωπική νοημοσύνη: Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρήγαν ένα προσωπικό project, που αφορούσε άλλοτε στο παραμύθι και άλλοτε στη συγγραφή μιας καθεαυτής κειμενικής ιστορίας με άξονα τη δημιουργική γραφή. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια του προγράμματος τα παιδιά προέβησαν σε μια μεταγνωστική αξιολόγηση του τύπου: τι έκανα λάθος, τι θα μπορούσα να κάνω καλύτερα, πώς θα μπορούσα  να βελτιώσω τη σχέση με τα άλλα μέλη της ομάδας και πώς θα μπορούσα να εργασθώ προς αυτή την κατεύθυνση αποτελεσματικότερα και αποδοτικότερα.
    Νατουραλιστική νοημοσύνη: Μέσα από το πρόγραμμα, καλλιεργήθηκαν, σύμφωνα με την ταξινομία του Bloom αλλά και του Gagne ψυχοκιναισθητικοί στόχοι. Τα παιδιά ζωγράφισαν και αποτύπωσαν σκηνές από τα λογοτεχνικά έργα και βίωσαν συναισθήματα μέσα από το αυτόματο θέατρο και το θεατρικό παιχνίδι.
    Είναι αυτονόητο ότι σε ένα τέτοιο  διδακτικό σχεδιασμό κινηθήκαμε ολιστικά μέσα από την καλλιέργεια, τη συνειδητή καλλιέργεια των πολλαπλών  πλευρών νοημοσύνης καθόλη τη διάρκεια του πολιτιστικού προγράμματος.

                                                                                                     Εκ μέρους της παιδαγωγικής ομάδας

                                                                                                                                 Μαρία Αργύρη

    H  τελική αξιολόγηση του προγράμματος από τους ίδιους τους μαθητές

    Οι εντυπώσεις μου ήταν φανταστικές. Πέρασα τέλεια. Το μόνο που με ενόχλησε ήταν η σύνθεση της ομάδας που είχα πάει. Μερικές φορές δεν συνεργαστήκαμε όσο έπρεπε. Παρόλα αυτά περάσαμε πολύ ωραία και οι επισκέψεις στα μουσεία μας έμαθαν πολλά πράγμτα.
    Εβελίνα Τ. Α5

    Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς συμμετείχαμε σ΄ ένα πρόγραμμα στο οποίο χωριστήκαμε και φτιάξαμε τις δικές μας ομάδες. Μ΄άρεσε πολύ που στην κάθε ομάδα το παιδί είχε και ένα ρόλο. Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε σκηνές, όπως ο Μικρός Πρίγκιπας. Επισκεφθήκαμε πολλά μουσεία για να γνωρίσουμε πολλά από το παρελθόν της χώρας μας. Επίσης, κάναμε πολλές εκδρομές στις οποίες διασκεδάσαμε και γνωρίσαμε πολλούς και διαφορετικούς τόπους. Τέλος, μ΄άρεσαν πολύ οι συγκεντρώσεις και τα παιχνίδια που κάναμε όλοι μαζί στο σχολείο.
    Γιώργος Φ.

    Όταν ξεκίνησε η σχολική χρονιά η φιλόλογος της τάξης μας, μάς ανακοίνωσε ότι θα φτιάξουμε ένα λογοτεχνικό πρόγραμμα. Η ονομασία του προγράμματος ήταν Ονειροπαγίδα. Από τότε συναντιόμασταν κάθε Πέμπτη και εργαζόμασταν κατά ομάδες. Το πρόγραμμά μας μετά από προσπάθεια έγινε το καλύτερο. Κάθε μέρα ήταν ξεχωριστή. Εκεί ζωγραφίζαμε, χορεύαμε, τραγουδούσαμε και πάνω απ΄όλα συνεργαζόμασταν. Με το πρόγραμμα διοργανώσαμε εκδρομές σε μουσεία, εκδηλώσεις στο θέατρο Παπαδημητρίου και άλλα ωραία και διασκεδαστικά πράγματα. Μέσα από το πρόγραμμα καταφέραμε να μάθουμε καλύτερα πράγματα, να συνεργαζόμαστε μεταξύ μας, να κάνουμε φίλους και πάνω απ΄όλα να γίνουμε αγαπημένοι! Πέρασα πολύ ωραία κατά τη διάρκεια του προγράμματος και θα ήθελα να το συνεχίσουμε και του χρόνου. Εννοείται με τις ίδιες καθηγήτριες.
    Ιωάννα Τ.

    Οι εντυπώσεις μας για το πρόγραμμα οι περισσότερες είναι θετικές. Στην αρχή, κατά τη γνώμη μου, πίστευα πως θα ήταν βαρετό αλλά χαίρομαι που συμμετείχαμε, παίξαμε, ζωγραφίσαμε, αυτοσχεδιάσαμε, γράψαμε μια ιστορία η κάθε ομάδα και περάσαμε πολύ καλά.
    Μαρία Τ.

    Όταν πρωτάκουσα την ιδέα για το πρόγραμμα δημιουργικής γραφής, ενθουσιάστηκα τόσο πολύ, που ήθελα να συμμετάσχω σ΄αυτό. Η χαρά και ο ενθουσιασμός συνεχίστηκαν καθ΄όλη τη διάρκεια της χρονιάς. Υπήρξαν φανταστικές στιγμές, όπως όταν κάναμε θεατρικές δραστηριότητες. Υπήρξαν και δυσάρεστες στιγμές, όταν μερικές φορές δεν καταφέραμε να συνεργαστούμε.
    Λουκία Τ.

    Ξεκινήσαμε τη σχολική χρονιά με άγχος. Όμως στην πορεία το άγχος μας έφυγε και αναπτύξαμε νέες φιλίες. Μετά από λίγο καιρό δημιουργήσαμε όλοι μαζί την Oνειροπαγίδα. Κάθε Πέμπτη μαζευόμασταν όλοι μαζί αγόρια και κορίτσια. Επισκεφθήκαμε πολλά μουσεία. Σε όλες τις συναντήσεις μας περνούσαμε τέλεια. Κάθε φορά δημιουργούσαμε και γράφαμε μια συναρπαστική ιστορία. Χωρισμένοι σε ομάδες δημιουργήσαμε. Στην ομάδα μας υπήρχε συνεργασία αλλά αρχικά διαφωνήσαμε λίγο για τ΄όνομά της. Τελικά, αυτή τη χρονιά πέρασα τέλεια, αν εξαιρέσουμε τις εξετάσεις.
    Πέτρος Σ.

Πέμπτη 17 Μαΐου 2012


Η τελική γιορτή...




Στον παρακάτω σύνδεσμο, παιδιά, μπορείτε να δείτε το τελικό video της σχολικής γιορτής. Φέτος ήχησε το τελευταίο κουδούνι της σχολικής χρονιάς με την παρουσίαση όλων των σχολικών προγραμμάτων. Μια έκθεση ζωγραφικής με καταπληκτικά γραμμικά και ελεύθερα  σχέδια και με εξαιρετική δουλειά στην ώρα του καλλιτεχνικού μαθήματος, μια παράσταση της Ελένης, της τραγωδίας του Ευριπίδη μέσα από σύγχρονη αναφορά και σύνδεσή της με τις βιωματικές αναπαραστάσεις των μαθητών με σχετική αναφορά σε τραγούδια και άλλα πολλά.  Η παρουσίαση της Ονειροπαγίδας ήταν εκεί. Με ένα video, που αφορούσε ολόκληρη τη εργασία σας, που έγινε μέσα και έξω από την τάξη με τις δραστηριότητες όλης της σχολικής χρονιάς. Δημιουργική γραφή, χειροτεχνικές κατασκευές, κατασκευή κολάζ, επισκέψεις σε μουσεία, θεατρικό παιχνίδι και βιωματικές ασκήσεις, επίσκεψη ηθοποιού στο σχολείο και πολλές άλλες ποικίλες δραστηριότητες.   Μέσα από το πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε η σύνδεση της φαντασίας με τη μυθοπλασία αλλά το κέφι και η χαρά για ολόκληρη τη σχολική χρονιά. Ήσασταν, παιδιά, για μια ολόκληρη χρονιά ψυχή τε και σώματι εκεί. Πιστοί στο ραντεβού μας κάθε Πέμπτη με νέες ιδέες κάθε φορά, με διάθεση και μεράκι για δημιουργία, με πολύ κόπο  κτίσαμε μια νέα προσπάθεια, που αφορούσε σε μια διαφορετική προσέγγιση του λογοτεχνικού μαθήματος.

Πατήστε στον παρακάτω σύνδεσμο για να απολαύσετε ολόκληρο το video με την εργασία σας καθόλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Ελπίζω και όσα παιδιά δεν μπορούσατε να έλθετε εκεί να  βρείτε το σχετικό video ενδιαφέρον.

                                                   
                                        http://www.youtube.com/watch?v=SEIMguACxDQ
                                                                                                                              Η παιδαγωγική ομάδα

Δευτέρα 14 Μαΐου 2012


Λίγα λόγια για τις δραστηριότητες στο Μουσείο...

 Το μουσείο είναι ένας μοναδικός μαγευτικός χώρος μιας απροσδόκητης γνωστικής διαδικασίας, καθώς με τη συγκεντρωμένη εμπειρία  συσχετίζονται γόνιμα παρελθόν και παρόν και προβάλλεται η συνάντηση του συλλογισμού και της πράξης.O εμπλουτισμός των βιωματικών παραστάσεων των παιδιών είναι ένας παράγοντας που συμβάλλει στην προώθηση της νοητικής ανάπτυξης τους, αλλά δεν είναι από μόνος του ικανός να προωθήσει την ανάπτυξή τους, αν δεν συνδέεται με κατάλληλα επιλεγμένη εκπαιδευτική καθοδήγηση που, μεταξύ άλλων, λαμβάνει υπόψη τις προηγούμενες παραστάσεις, τις γνώσεις, τα ενδιαφέροντα και τη ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης.
 Για την υλοποίηση του προαναφερθέντος θεωρητικού πλαισίου κρίθηκε απαραίτητη η εφαρμογή των εξής παιδαγωγικών τεχνικών:
 ·     ανάπτυξη αλληλεπίδρασης μεταξύ των μελών της ομάδας
·      εξατομίκευση  και προσαρμογή στις ιδιαίτερες συνθήκες της συγκεκριμένης ομάδας-τάξης
·      δημιουργία επικοινωνιακών συνθηκών/περιβάλλοντος
·      η κινητοποίηση και η ψυχολογική ενθάρρυνση των παιδιών
·      έμφαση στη βελτίωση του προφορικού παρά του γραπτού λόγου
·      αξιοποίηση προαναφερθεισών γνώσεων από το μάθημα της ιστορίας. Έτσι, οι μαθητές ανακάλεσαν στοιχεία από την ιστορία και έννοιες, όπως κυκλαδικός και μυκηναϊκός πολιτισμός και τις συνέδεσαν με τη θέαση των πολιτιστικών ευρημάτων του μουσείου.
                                                                                                                        

                                                                                                                                 Η παιδαγωγική ομάδα

Eπίσκεψη της πολιτιστικής ομάδας στο Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας

Η ομάδα μας επισκέφθηκε σήμερα το Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας. Περιηγηθήκαμε στη μεγάλη αίθουσα του μουσείου και είδαμε από κοντά εργαλεία της παλαιολιθικής περιόδου. Η κεραμεική της περιόδου είναι χειροποίητη. Είδαμε κλειστά σφαιρικά αγγεία με κατακόρυφους λαιμούς, κύπελλα με διχαλωτή λαβή.Από τους πιο ενδιαφέροντες οικισμούς ήταν αυτός της Μάνικας που βρίσκεται πολύ κοντά στη Χαλκίδα, στο δρόμο Χαλκίδας- Ψαχνών. Τα ευρήματα της Μάνικας δείχνουν επαφές και σχέσεις με τις Κυκλάδες (Σύρο, Νάξο), την Πελοπόννησο αλλά και την Ανατολή. Τα μικροσκοπικά αγγεία χρησίμευαν ως χρωματοθήκες για την τελετουργική αναχωρήσει. Αυτά και άλλα πολλά είδαμε και θαυμάσαμε στο μουσείο.

Μέσα στο Μουσείο...                                       Στην έξοδο του μουσείου και γράφοντας
                                                                           τις εντυπώσεις ...



                                       Δημιουργώντας από πηλό ένα κυκλαδικό ειδώλιο...




Έξω στο μουσείο καθίσαμε και επιδοθήκαμε σε παιχνίδια καλλιτεχνικών και χειροτεχνικών κατασκευών. Ζωγραφίσαμε κυκλαδικές παραστάσεις και κατασκευάσαμε από πηλό μικρά κυκλαδικά ειδώλια. Δουλέψαμε με τα χέρια τον πηλό για να ζεσταθεί και να μαλακώσει, τον πλάσαμε και δώσαμε του σχήμα του κυκλαδικού ειδωλίου. Με μια οδοντογλυφίδα χαράξαμε πάνω του τις λεπτομέρειες και τα χαρακτηριστικά του προσώπου.



Από την περιήγησή μας στο Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας. Ένα ταξίδι στον Κυκλαδικό πολιτισμό με αφορμή τα εκθέματα του Μουσείου...